Lianne in New Zealand

Fiji!

Na 3 maanden in Hastings en hard werken (oke niet altijd voor mij..) dachten we dat het wel tijd was voor een vakantie! Na wat overwegen en onderzoek hadden we besloten om voor Fiji te gaan. Lekker warm op een tropisch eiland :)

Op 17 maart uit Hastings vertrokken, 1 nachtje in Auckland en de volgende dag vroeg met het vliegtuig naar beter weer! En dat was het zeker.. Meteen bij aankomst kwam ons warmte en een stralende zon tegemoet. In de ontvangsthal stonden een paar mannen klaar met een gitaar om ons een welkomstlied te zingen. Hoe leuk is dat?! Hierna met de taxi door naar ons eerste resort: smugglers cove. Iedereen was er erg vriendelijk en het resort lag direct aan het strand, heerlijk. De dag erna besloten we de bus te nemen om de binnenstad van Nadi te verkennen. De bus was n hele grote oude bus zonder ramen, want ja veelste warm voor dat natuurlijk, en kon niet harder dan 2 versnellingen.. Toen we dan eindelijk aankwamen in het centrum was het eigenlijk een grote cultuurshock voor ons 2en. Het was hartstikke druk met mensen die op de grond zaten dingen te verkopen, schreeuwende mensen, loslopende kippen, auto's die probeerden door de mensenmassa probeerden te komen, kinderen op blote voeten die je smeken om iets te kopen en ga zo maar door. Het gaf een grote arme aanblik en dat hadden we niet verwacht. Wij hadden alleen nog maar alle mooie grote resorts en alles wat op de toeristen is gericht gezien, maar het échte Fiji zoals we nu zagen had niemand ons over verteld. Vrijwel direct nadat we uitstapten kwam een netjes gekleede vrouw op ons af en vertelde ons dat ze altijd toeristen hielp en ons de weg wilde wijzen naar het beste gedeelte. Aangezien wij nog in een shock waren liepen we braaf achter haar aan. Ze bracht ons naar een uithoek waar een echte Fiji-markt was. Bij binnenkomst moesten we meteen op de grond zitten en kregen we de welkomstceremonie uitgelegd. Je krijgt dan de traditionele drank 'kawa'. Gemaakt van een plant en gemengd met water, proeft een beetje naar modder. :s Hierna konden we rondkijken op de markt maar de vrouw liet ons niet uit het oog en dwong ons om iets kopen. Wij hadden hier niet zoveel zin in en uiteindelijk werd ze hierom boos op ons. We besloten snel weg te gaan en de rest van de stad te bekijken. Ik voelde me eigenlijk helemaal niet veilig met al die mensen die je over willen halen om met hen mee te gaan, dus na 5 min besloten we om de bus terug naar het resort te nemen. Eenmaal terug maar even lekker een biertje genomen ;).

De volgende dag kwam er een bus ons op pikken en af te zetten bij de haven. Ons Island hoppen avontuur zou gaan beginnen. Op een grote gele boot varen we zo tussen alle eilanden door. Als we bij ons eerste eiland aankomen stopt de boot, en een kleinere boot vanaf het eiland komt ons ophalen. Op elk eiland staan de Fiji mensen ons op te wachten met weer een welkomstlied en een welkomstdrankje. Het eerste eiland was Beachcomber, een klein eiland met alleen het resort en rondom een mooi wit strand met blauw helder water. Wat eigenlijk elk eiland in Fiji heeft. :) We konden meteen al met een bootje mee om vissen te voeren en te snorkelen, wat echt fantastisch is in het heldere water. Daarna gewoon lekker chillen op het strand. Al het eten was inclusief dus savonds aten we met het hele resort om dezelfde tijd. Dit was het enige eiland waar we maar 1 nachtje bleven dus de volgende ochtend gingen we weer op de boot naar het volgende eiland: Waya Lailai Ecohaven. Een groter eiland waar ook een klein dorp was en de dorpelingen voor het resort zorgden. Lekker ruim en met n grote berg in het midden. Nick en ik wilden de sunset walk om 5 uur doen maar dat hadden we een beetje verkeerd gelezen.. Wij dachten dat het 5pm die avond was maar het was dus 5am de volgende ochtend haha. Aangezien we ons al ingeschreven hadden en het ons ook wel heel gaaf leek was het erg vroeg opstaan de volgende ochtend. Maar het was het zeker waard! We klommen voor ongeveer 45 min de berg op en konden daar op de zonsopgang wachten, nadat het licht werd konden we over het hele dorp uitkijken. Na een glibberige tocht weer naar beneden voor ontbijt en daarna met babyhaaien snorkelen! Met snorkels en flippers boven het rif zwemmen waar ongeveer 6 babyhaaien van 1,5 meter lang waren. Ontzettend gaaf en ook heel erg bijzonder! De gids had ons verteld dat ze heel dichtbij konden komen en zelfs tussen je benen door konden zwemmen! Dus toen er een haai op mijn benen af kwam zwemmen heb ik ze heel gauw ingetrokken haha, ik kon m aanraken als ik wilde maarrrr ik vond kijken al spannend genoeg! ;)

Savonds hadden we dinner op het strand! Alle tafels en stoelen waren naar het strand toegesleept en boven ons hingen allemaal lampjes. Er was ook een groot kampvuur waar de fijimannen omheen zaten en heerlijk relaxed gitaar speelden. Erg romantisch allemaal :).

Volgende ochtend weer door naar het volgende eiland "white sandy beach". Dit eiland zag er prachtig uit maar de accomodatie was wat minder. Ook waren er overal mieren en werden we lek gestoken door de muggen :( Gelukkig hadden we weer een leuke activiteit op de planning staan: zwemmen met mantarays. Van die hele grote platte vissen ;). Omdat het in het begin van het seizoen was vertelden de mannen ons al dat het mogelijk was dat we helemaal niks zouden zien. Na op verschillende plaatsen gesnorkeld te hebben om ze te zoeken werden we op een wat diepere plek gedropt. Opeens zag ik in de verte een grote schaduw en na wat beter kijken zag ik een echte mantaray van 2 meter breed! De mannen op boot gaven aan dat dit een baby geweest moet zijn, normaal zijn ze namelijk nog veel groter! Helaas hadden maar 3 mensen van de groep (alle meiden) de mantaray gezien.. Was best wel heel erg vet!

Aangezien de accomodatie hier niet al te best was waren we blij dat we na 2 nachten weer door konden. Dit keer kwamen we aan op "Nabua lodge", een heerlijk resort met het allerbeste eten! Het water was hier ook heerlijk helder dus hebben we ook de meeste tijd in het water doorgebracht. Na savonds wat leuke spellen gedaan te hebben waar je drankjes mee kon winnen (Nick en ik hadden allebei een cocktail gewonnen!) lekker gaan slapen om de volgende ochtend vroeg op te staan voor een cavetrip! Met de watertaxi werden we bij de grotten afgezet en konden we naar binnen. Als je de grot binnen kwam moest je meteen het water in maar daarna zag je gelijk hoe groot en hoe hoog de grot was, erg indrukwekkend. Aan het einde waren er een paar gidsen die je hielpen om een stukje te duiken zodat je in een andere grot uitkwam! Pikke donker maar heel erg cool! Na alles onderzocht te hebben weer de lange taxi rit terug waar de lunch al op ons stond te wachten. In de middag wilden we graag naar de blue lagoon. Dat is een groot rif wat erg beroemd is voor het bijzondere blauwe water en de vele vissen, en het is dan ook erg geliefd bij snorkelaars. We mochten hier ook wel een uur snorkellen! En inderdaad, prachtig blauw water boven een hele mooi rif met ontzettend veel leuke vissen. We kregen wat brood en de visjes aten zo uit onze hand! :) Om even uit te rusten kon je naar het nabij gelegen strand zwemmen wat natuurlijk ook weer prachtig wit zand had. Paradijselijk! Savonds sliepen we als een roosje.

We vonden het jammer om dit resort weer te moeten verlaten maar gelukkig hadden we er nog 2 in het vooruitzicht. We kwamen aan op long beach en dit was toch wel echt ons favoriete resort! Het was niet zo heel groot dus het personeel kende jou en jij kende hun. We hadden een hutje prachtig aan de rand van het strand, met 4 hele grote stappen stond je met je voeten in het zand!

Die avond werden we door de fijimannen uitgenodigd om met hun 'kawa' te drinken, we hadden dit al eerder gedaan dus wisten hoe het moest. Maar dit keer was het veel leuker! Er werden allemaal verhalen verteld over het eilandleven, hoe hun cultuur is en er werd veel gelachen. Kortom, harstikke gezellig! Toen er de volgende ochtend gevraagd werd of we een tour naar en door het dorp wilden doen leek ons dat dus wel leuk. Na ongeveer 45 lopen door het bos (het was een stukje langer dan ik dacht..) vertelde de gids ons dat in het bos verspreid allemaal kleine stukjes land waren waar iedere man zijn eigen producten verbouwde. Als man moet je namelijk voor je eigen familie kunnen zorgen, als je geen eigen stukje land hebt word je ook niet als een echte man gezien. Alles wat je niet nodig hebt en extra overblijft deel je met de rest van het dorp. Het draait er allemaal niet om geld en alles word eerlijk verdeeld zodat iedereen genoeg heeft! Toen we in het dorp aankwamen moesten de vrouwen een rok of omslag omdoen en de schouders bedekken. Hierna kregen we een tour. We waren best verrast want het was veel groter dan we verwacht hadden! Op een hele grote open vlakte stonden overal kleine bungalows en het gras was netjes gemaaid. Een hele nette indruk. De gids liet ons het dorp zien, de basisschool, de kerk en een soort ontmoetingshuis. We waren erg onder de indruk en ik was dan ook heel blij dat we het dorp mochten zien. Nadat we terug waren hebben we weer een snorkeltochtje gemaakt. Blijkbaar zwom er een schildpad onder me door maar ik heb m helaas niet gezien :(. Die avond kregen we een optreden van de Fiji mensen met zang en dans. Laat in de avond ging Nick met nog een paar andere mannen nacht speervissen. Oftewel ouderwets vissen met een speer! Ik had in de tussentijd weer gezellig kawa gedronken met wat oudere mannen van het dorp.

De volgende ochtend voor het ontbijt deden we samen een wandeling op 'goatisland' en nadat we de top van de berg hadden bereikt konden we over het hele eiland over kijken, wauw, gewoon even zitten en om je heen staren :). Voor het ontbijt hadden we onder andere de vis die Nick de avond ervoor gevangen had, super trots natuurlijk!

Maar helaas waren de 2 dagen op dit eiland ook weer om. Voordat we op de boor gingen naar het volgende eiland hadden we allebei nog een heerlijk ontspannende massage! We gingen lekker relaxed de boot weer op en kwamen aan op het laatste eiland, Bounty.

We hadden hier maar 1 nachtje en de volgende dag hadden we een "seaspray sailing adventure". De hele dag met ongeveer 30 man op een grote zeilboot! Nadat iedereen een plekje had legde de crew wat dingen uit terwijl je een glas champagne en vers fruit in je handen kreeg gedrukt, heerlijk! Er was drinken en lekkers in overvloed en met prachtig weer plus de crew die liedjes op de gitaar zong voelde dit wel als een intiem geluksmomentje! We kwamen langs "castaway island" van de Castaway film met Tom Hanks, en we stopten hier dan ook even om te snorkelen en op het strand rond te lopen. Nadat we weer op de boot werden teruggeroepen stond de bbq lunch al voor ons klaar! Na wat lekker rond varen nog een 2e stop waar we kennis maakte met een dorp en weer een kawa dronken. We maakten nog een kleine mini stop om gewoon even van de boot te springen en lekker te zwemmen :). Uiteindelijk kwamen we savonds weer terug bij ons eiland en sliepen we heerlijk na zo'n dag op water!

Ons "island hopping" zat er nu alweer op en we waren op weg naar het vaste land. Daar stond een taxi ons op te wachten om nog voor een hele week een beetje te relaxen in het "Gecko's resort". Na 2 weken lang elke dag activiteiten gedaan te hebben hebben we de laatste week gewoon lekker niks gedaan. Veel zwemmen in het zwembad of op de kamer films kijken want binnen met airco was het soms lekkerder dan buiten zonder ;). Na 3 weken Fiji kwam helaas veel te snel een einde en voor we het wisten stonden we op het vliegveld en moesten we afscheid nemen.. Nick zn visa voor NZ was namelijk afgelopen en hij moest weer naar huis :( Niet zo leuk dus, ga ik het dan ook niet over hebben!

Na veilig weer in Nieuw Zeeland aangekomen te zijn kwam een vriend me ophalen en zette me af bij the orange house. Het was meteen koud.. ksliep met 2 extra dekens haha.

Het was de perfecte vakantie en we hebben ultiem genoten! Het was misschien wel allemaal een beetje duur, en ik ben dan ook best wel een beetje blut nu maar het was het allemaal waard!!

In mn volgende blog meer over wat ik nu allemaal aan het doen ben ;)

Liefs Li

opa & oma

heee lianne,net je hele verhaal gelezen ,wat hebben jullie veel meegemaakt ,zooo mooooiiii en zo anders dan we hier gewent zijn , prachtig hoor , goed dat je foto's kan maken , en dan beleef je het weer opnieuw , echt vakantie , kan me wel een beetje indenken ,dat je eerst weer erg moet wennen aan het gewone leven ,ook weer goed hoor , anders denk je natuurlijk dat het zo hoort , maar das nie zo , er moet toch weer wat verdient worden he , mooi dat je een vast baantje hebt ,kun je weer op naar het volgende , nou LIEVERD heel veel succes met alles , en pas goed op je zelf hoor , we denken heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaak aan jullie . heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel LIEFS opa en oma H, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx