Lianne in New Zealand

Thailand - deel 1

Na een lange vlucht kwam ik rond half 6 savonds aan op het vliegveld. Ik had mn tas opgehaald en ik ging richting de trein. Ik moest nog overstappen op een andere trein en kwam daarna aan in Ratchatewi. Het zou dan nog maar een klein stukje lopen zijn volgens de beschrijving van het hostel en ik volgde alle aanwijzingen dan ook goed op. Maar helaas, na 10 min gelopen te hebben was ik compleet verdwaalt. Mn GPS wilde ook niet meewerken, het was al een beetje donker en ik liep me kapot te zweten door het ineens warme weer in Thailand. Ik besloot door te lopen en iemand naar de weg te vragen toen ik ineens een paar politiemannen zag. Die waren wel te vertrouwen leek me! Dus met handen en voeten werk engels praten (helaas begrijpen ze hier niet alles) probeerde ik uit te leggen waar ik heen moest. "Wait here" zei één van die mannen terwijl ik een plastic stoeltje kreeg aangewezen midden op de stoep. Euh okay? Maar hij kwam al vrij snel terug en gaf aan dat ik met hem mee moest. Om de hoek stond namelijk zijn motor en ik moest achterop! Nou met mn dikke backpack maar achterop gesprongen en hij manouvreerde zich tussen alle autos, tuktuks en scooters door. Het is een grote chaos op de wegen hier en niemand houd rekening met niemand! Meneer de politie agent ging ook tussen de autos door waarvan ik dacht dat past nooit, maar hij glipte er zo tussen door. Het was maar goed dat ik de weg had gevraagd want ik was dus totaal de verkeerde kant op gelopen.. Niet veel later werd ik keurig voor mijn hostel afgezet en met een big smile heb ik de meneer even erg vriendelijk bedankt. Na ingecheckt te hebben eerst maar even douchen. Ik had mn lange broek vanuit Sydney nog aan en ik had lekker lopen zweten met 30 graden. Dus een koude douche was best wel lekker!

Toen ik de volgende ochtend wakker werd zag ik gelukkig Dominique's gezicht vanuit het bed boven mij verschijnen. We hadden elkaar in NZ op de stray bus ontmoet en waren er achter gekomen dat we op dezelfde dag aan zouden komen in Bangkok (zij dan alleen midden in de nacht) dus we hadden de eerste dagen samen gepland en hetzelfde hostel geboekt. Supergezellig! We hadden maar besloten om gewoon de stad in te lopen en eens rond te kijken, en dan te beginnen bij het grand palace. We zaten wel wat verder van alles af dus we hadden een wandeling van een uur voor de boeg. Op een gegeven moment kwamen we bij een tempel aan en werden we aangesproken door een local. Hij gaf ons een kaart en kruiste vanalles aan wat we moesten zien. Omdat het die dag een nationale feestdag was zouden alle tuktuks die dag langs andere dingen dan normaal rijden en ook maar 10 baht kosten. Terwijl hij dit zei hield hij al een tuktuk aan en omdat we 10 baht echt belachelijk weinig vonden zijn we maar ingestapt. Nou die dingen scheuren dus ook maar gewoon van links naar rechts over de weg heen en gaan best hard! De eerste twee stops waren mooie tempels en daarna dropte hij ons bij het informatiecentrum. Als we daar 15 min binnen zouden blijven zitten dan kreeg hij gratis benzine. Nou vooruit dan maar. Eenmaal binnen hebben we uiteindelijk ook een treinticket naar Chiang Mai geboekt en een jungle track tour waar we zouden gaan zwemmen met olifanten! Nadat dit allemaal betaald was gingen we weer naar buiten en gingen we weer verder met de tuktuk. Hij dropte ons hierna af bij de rivier en wilde ons een boottocht laten doen voor 800 baht. We hadden diezelfde tour ook al ergens anders veel goedkoper gezien dus zeiden we nee. Hij leek hierna ineens een stuk minder vriendelijk.. We vroegen of hij ons bij een groot plein kon droppen en we zijn hierna ook uitgestapt en zelf verder gelopen naar Khao San Road gelopen. Dit is een van de drukste en populairste straten van Bangkok en staat dan ook vol met allemaal kleine winkeltjes en marktkraampjes, hartstikke gezellig maar wel goed op onze spullen passen! Na hier een beetje rond gelopen te hebben gingen we weer op weg naar het hostel. Helemaal kapot en moe kwamen we weer aan na dat lange lopen in de hitte dus meteen lekker douchen en daarna chillen. Die avond had het hostel een gratis kookcursus en hadden we met zn allen groene curry gemaakt. Lekker pittig haha!

De dag erna wilden we graag het grand palace bekijken waar de koning van Thailand woont. Voordat we het terrein dan ook op mochten kregen we een paspoort en tassen check en mochten daarna pas het terrein op. Dat was echt suprergroot en stond vol met allemaal tempels en andere mooie gebouwen. Wat opviel was dat alle gebouwen vol zitten met allemaal kleine steentjes en er is heel veel aandacht besteed aan alle details. Heel erg mooi om te zien! Na een tourtje gehad te hebben en bijna gesmolten waren besloten we weer verder te gaan. We wilden niet nog een keer zo lang in de hitte lopen en dan bijna flauwvallen dus we hadden een taxi terug genomen. Eenmaal terug weer douchen en een beetje optutten. We wilden die avond namelijk maar de skybar gaan (een bar op een van de hoogste torens van Bangkok waar je de hele stad over kon zien) en die was best luxe. Als vrouw moest je namelijk een jurk of lange broek aan, maar dat vonden wij alleen maar leuk! En terwijl we zo bezig waren kwamen we een ander meisje tegen in de badkamer die ook wel mee wilde. Dus gezellig met zn 3tjes in de taxi die ons voor een superchique hotel voor de deur afdropte! Er kwamen meteen een heleboel personeel op ons af die ons de weg wees en met ons mee naar boven ging. Ze zijn hier in Thailand zo beleefd! In elk restaurant of hostel waar je komt behandelen ze je zo dat we ons bijna als de koningin voelen ;). Toen we de lift uitstapte en het balkon opstapte hadden we een prachtig uitzicht over de stad met overal kleine lichtjes en waren we gewoon even stil aan het genieten. Daarna heerlijk een superdure maar ook echt lekkere cocktail gedronken en gezellig kletsen. Er is ook een deel van de film the Hangover hier opgenomen en die mochten we ook even zien. Na veel fotos te hebben gemaakt gingen we weer naar beneden en zijn uiteindelijk in een iets duurder restaurant wat gaan eten. We waren er toch al op gekleed en waren even in de chique stemming :)

De volgende ochtend vroeg op want we zouden om 7.30 worden opgehaald. We gingen namelijk naar de beroemde 'floating markets'. Na een tijdje rijden kwamen we aan en werden we in een smal bootje geduwd om door de waterstraten van de markt te gaan. De markt bestaat uit mensen die links en rechts dingen verkopen, in een bootje aan de kant zitten met hun spullen, of zelfs tussen al het andere 'verkeer' dingetjes probeerden te verkopen. Als je iets wilde kopen werd het bootje stil gelegd en had de verkoper een grote haak waarmee we zijn kant op werden getrokken. Een grote chaos van bootjes dus! Toen we weer op vaste grond stonden was daar ook nog een hele grote markt maar door de hitte en drukte van de vele mensen was ik heel erg duizelig. We zijn maar even gaan zitten om een ijsje te eten! Een uurtje later kregen we ook nog een tour op een speedboat zijden ze, of gewoon een motorbootje zoals wij dat zouden noemen ;). Hierna gingen we weer terug naar Bangkok. Weer even een snelle koude douche genomen en daarna pakten we onze tassen en gingen we op weg naar het trein station.

We hadden namelijk de nachttrein geboekt naar Chiang Mai. We hadden even wat snacks gekocht en om 19.30 vertrok de trein. Zoals altijd gingen we lekker kaarten en een beetje kletsen met de mensen om ons heen. Op een gegeven moment kwam er een vrouwtje langs die alle bedden ging opmaken. Ze klapte een bed boven ons uit waar Dominique sliep en de bankjes waar we op zaten werd mijn bed van gemaakt. Het sliep eigenlijk best wel okay en op het wiegen van de trein viel ik dan in slaap. Tegen 6.00 uur werden we al wakker gemaakt en werden alle bedden weer ingeklapt. Heel gek om wakker te worden en ineens in een andere stad te zijn!

Na een ontbijt van thee en oreokoekjes kwamen we om 9.00 aan in Chiang Mai. We werden bijna omver gelopen door alle taxichauffeurs die ons probeerden over te halen met hun taxi te gaan. Na eentje gevonden te hebben voor een redelijke prijs werden we naar ons hotel gereden. Terwijl we zo door de stad reden zag het er meteen anders uit dan in Bangkok. Daar was het voornamelijk heel groot, veel mensen, grote gebouwen, heel erg veel verkeer en een beetje viezige lucht. Hier was het ineens een vele schonere lucht, was er een beetje groen gras en was het schoner, en ook wat rustiger dan die grote stad. En het was er ook niet zo ontzettend benauwend warm. Nog steeds wel erg warm maar je begon niet meteen na 10 seconden al te zweten. Bij het hotel hadden ze de kamer nog niet klaar dus moesten we helaas nog 1,5 uur wachten maar daarna was de kamer dan wel lekker schoon en koel door de airco. Na wat afgekoeld te zijn de stad verkent en wat lekker eten.

We moesten om 4 uur terug zijn wan toen werden we opgehaald voor een kookcursus! Ze namen ons eerst mee naar de markt om alle ingredienten te kopen en uit te leggen wat alles eigenlijk was. Heel veel groenten hadden we namelijk nog nooit eerder gezien! De kookcursus was echt superleuk en leerzaam! We mochten alles zelf snijden, koken en klaarmaken terwijl zij alles uitlegden en ons hielpen. Uiteindelijk had iedereen 5 gerechten gemaakt. Ik had een thaise soep, een kip en cashewnoten roerbak, loempia's, groene curry en als toetje banaan in kokosnootmelk. Heel erg lekker allemaal en ik heb ook een boekje met alle recepten mee gekregen! Nu al zin om dat thuis ook te gaan maken :). Dominique en ik waren wel echt tonnetje rond en het duurde dan ook wel 1,5 dag voordat we eindelijk weer trek hadden haha.

Na de kookcursus zijn we nog even over de nightmarket gelopen en hebben we een beetje geshopt. Eenmaal terug in het hotel de tassen ingepakt want we zouden de dag erna de jungle in gaan! Maar daarover meer in mn volgende blog :)

X Lianne

Reacties

Reacties

Anouk

Weer genoeg leuks mee gemaakt!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!