Lianne in New Zealand

Beetje cultuur snuiven!

Kia Ora lieve mensen!

Ja, dit keer heb ik dat wel heel veel gehoord maar daarover straks meer. Eigenlijk is er al weer veel te veel gebeurt en het is ook te veel om alles te gaan beschrijven, dus ik zal niet al te uitgebreid vertellen! Tot nu toe vind ik het nog steeds fantastisch! De locals hier (ze noemen zichzelf kiwi) zijn allemaal super aardig en behulpzaam, het is al meerdere keren voorgekomen dat je nog maar net 5 min op je kaart stond te kijken en er al iemand naast je stond om te komen helpen. Ook ontmoet ik hier elke dag zoveel nieuwe mensen van over de hele wereld en ik heb ook zeker al echte vrienden gemaakt!

De afgelopen week heb ik een dagtour naar Cape Reinga gehad. Dit is het noordelijkste puntje van NZ en het is echt prachtig! (Check de foto's op fb) Onderweg zijn we langs verschillende plekken gestopt om een activiteit te gaan doen of voor een mooi uitzicht. Ik ben onder andere wezen sandboarden. Hele mond en broek vol zand maar zeker wel leuk! In de bus was ik een Oostenrijks meisje tegengekomen en we hadden afgesproken om de volgende dag te gaan kayaken. Die ochtend aan het ontbijt heb ik nog een andere Duits meisje meegevraagd en uiteindelijk kwam er ook nog een Duitse jongen mee. We troffen het met het weer en we hadden dus een lekker dagje op het water met z'n allen. We zijn nog een keer met de ferry naar Russel geweest en hebben daar een beetje rondgelopen op het strand.

Ondertussen waren we verhuist naar een ander hostel waar we 2 Duitse jongens tegen kwamen waar we tot aan Auckland mee zijn gereisd. Via Raglan, waar we lekker op het strand hebben kunnen liggen, zijn we naar Morea gegaan waar we een culturele nacht bij de Maori's hebben doorgebracht. Bij binnenkomst werden we op de officiële manier begroet wat inhield dat je elkaar 2x met de neus aanraakt.. En dat moesten we dus bij iedereen doen.. Nogal ongemakkelijk! Dit werkte ook goed op de lachspieren haha. Hierna hebben ze ons van alles verteld over de cultuur en gaven een mini concert. De jongens mochten de "Haka" leren en wij meiden de "Poi". Hilarisch! We konden er niks van en alles ging fout en volgens mij werden we ook compleet uitgelachen maar ik ben weer een ervaring rijker! ;) We sliepen met z'n allen (26 mensen) in de ontmoetingstempel op matrassen op de grond en kregen voor het slapen nog een verhaaltje van de groepsleider. ;)

De dag erna bleven Iris en ik plus 2 leuke Nederlandse meiden die we hadden ontmoet in Rotorua. We zijn hier naar een soort park geweest waar grote modderpoelen uit de grond komen die wel 100 graden kunnen worden. Erg indrukwekkend! S avonds hadden we even een lekkere ouderwetse girlsnight met onze 'dutchies'!

De volgende ochtend stonden stapten we weer op de Stray bus. Deze bus is eigenlijk een soort van backpackersbus die langs alle hoogtepunten van NZ gaat. Van te voren moet ik aangeven wanneer ik wil opstappen en waar ik er weer afstap. Ik kan dit dus als een mooi vervoersmiddel gebruiken om door NZ te reizen en kom zo langs allemaal mooie plekken en krijg korting op activiteiten. Aangezien je vaak erg lang in de bus zit, en sommige mensen niet afstappen maar gewoon lekker blijven doorreizen leer je heel snel superveel nieuwe mensen kennen. Ook doe je vaak samen activiteiten en slaap je in dezelfde hostels. Het is altijd weer lastig afscheid nemen als iemand uitstapt of als ik zelf uitstap om voor een wat langere tijd in een bepaalde plaats te blijven. Dat is hét grote nadeel van reizen en veel mensen leren kennen.. :(

In Rotorua zijn we weer op de bus gestapt richting Lake Aniweau (of zoiets.. De namen zijn erg lastig hier..) Hier hebben we nog een keer een culturele nacht bij Maori's doorgebracht maar dan op de 2016 manier. Met een paar meiden heb ik armbandjes leren maken en ook een traditioneel brood leren bakken. Het leek een beetje op oliebollen en het was dan ook absoluut niet gezond haha! We kregen ons avondeten op een ouderwetse Maori manier. In een gat in de grond worden hete stenen gelegd waar het eten bovenop kwam te liggen. Hier gingen verschillende lappen overheen en uiteindelijk werd de hele hoop bedolven onder zand. Dit lieten ze dan 2,5 uur zo staan en daarna kon het weer uitgegraven worden. Alle groentes en vlees wat eruit kwam rook heerlijk en was perfect gaar. Ze noemen dit 'Hangi'. Echt heel erg lekker! Alle restjes van het avondeten werden in bakjes gestopt en dit hebben we de volgende ochtend naar de locale school gebracht. Het gezin waar we verbleven doet dit vaker om zo de school een handje te helpen en de kids die daar les krijgen kennis te laten maken met allemaal backpackers van over de hele wereld. Dit word nu al een aantal jaren gedaan en het schijnt dat de motivatie en cijfers stukken verbeterd zijn! Na een rondleiding door de school gingen we weer verder.

Waarschijnlijk vergeet ik alweer de helft te vertellen maar ik beleef gewoon te veel! Ik zie ook ontzettend veel moois en helaas is dat gewoon niet goed genoeg vast te leggen op de camera. Jullie moeten me maar gewoon geloven als ik zeg dat het hier prachtig is ;)

Nou dat was m alweer.. Het volgende blog staat al in de maak dus zal snel volgen! Ik zal weer wat foto's op fb gooien en anders mogen jullie me natuurlijk altijd een persoonlijk berichtje sturen. Heerlijk hoe jullie allemaal zo meeleven met mij! <3

X Li

Reacties

Reacties

Anouk

Net op reis en alweer zo veel meegemaakt.
????

Anouk

Die vraagtekens horen er niet bij????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!